Aktuálně: Elon Musk kupuje Twitter. Co to znamená pro vaši marketingovou strategii?

Společnosti pod taktovkou Elona Muska rostou až do vesmíru. A to doslova. Bude takto úspěšná i sociální síť Twitter? Co můžeme čekat?

Každý uživatel Twitteru pravděpodobně ví, že Elon Musk, kterého si nejčastěji svět spojuje s automobilkou Tesla, je jeho vášnivý uživatel. Několikrát na svém profilu i zdůrazňoval, jak moc Twitter miluje. Nikdy ale nic nenasvědčovalo, že by se ho Elon chtěl zmocnit a převést tuto často prodělávající sociální síť do svého osobního vlastnictví. Až když na začátku dubna tohoto roku Elon Musk oznámil svůj 9% podíl na této platformě. Následně přišel s nabídkou, kterou by akcionáři Twitteru jen těžko odmítali. Elon Musk koupil Twitter za 44 miliard dolarů. Tuto neskutečnou sumu si pravděpodobně nikdo neumíme představit, ale v přepočtu na české koruny je to částka decentně přesahující jeden bilion. Co to znamená pro firmy a vyplatí se o Twitter uvažovat jako o platformě, kterou byste měli zařadit do komunikační strategie? 

Jaké plány bude chtít Elon Musk na Twitteru realizovat?

Svou nabídku při koupi této platformy Elon zakončil doslova takto: “Twitter má obrovský potenciál a já ho odemknu.” Co to přesně znamená, to zjistíme časem. Až se jeho iniciativa začne projevovat. Momentálně nikdo neví, co přesně Musk s tímto novým přírůstkem plánuje. Na svém profilu ovšem napovídá. Jeho poslední tweety se týkají především svobody slova a omezení cenzury. A jelikož je Elon Musk technolog za slovo vzatý, rozhodně není pochyb o tom, že přijdou nové funkce a úpravy algoritmu. Musk přímo uvedl: „Svoboda projevu je základem fungující demokracie a Twitter je digitálním náměstím, kde se diskutuje o věcech životně důležitých pro budoucnost lidstva. Také chci udělat Twitter lepší než kdy předtím tím, že vylepším produkt o nové funkce, udělám z algoritmů otevřený zdroj pro zvýšení důvěry, porazím spamovací roboty a ověřím všechny uživatele.“ Tato silná slova vzbuzují další otázky. I přes vládnoucí demokracii je totiž “svoboda slova” velmi nebezpečným rizikem, který by mohl inzerenty značně ohrozit. Na druhou stranu ale myšlenka o otevřeném algoritmu není úplně k zahození. Alespoň pro firmy ne. Uživatelé by také měli být oprávněni k navrhování změn. Zdá se tedy, že se Twitter stane velmi flexibilní sociální sítí, na kterou nebude k zahození se zaměřit.

A jaká je další světlá stránka této události? Elon Musk je osobnost. Firmy pod jeho vedením vzkvétají a i přes to, že je jeho povaha trochu nestálá, sám Elon Musk je natolik vlivný člověk, že dokáže jediným svým krokem ovlivnit dokonce i výši kryptoměn. Tato obrovská investice je tedy reklamou sama o sobě.

Co to znamená pro marketingovou komunikaci? 

Ať už Musk uskutečnil tento ekonomicky vesmírný obchod z jakéhokoliv důvodu, jedno je jasné - vzbudilo to nemalou pozornost. Proto je velmi pravděpodobné, že se uživatelé na Twitter začnou v hojných počtech vracet. Možná i kvůli “svobodě slov”, kterou Elon Musk nastínil, ale také i kvůli zvědavosti. Mnoho lidí bude chtít sledovat evoluci této sociální sítě, která byla v posledních letech na ústupu. Je tedy velmi reálné, že se na Twitteru objeví i cílová skupina vaší firmy a toho je nutno využít. Inzerce na této platformě asi jen tak nezmizí, jelikož i sám Musk potřebuje generovat zisky a zaleknout se svobodného vyjadřování, které je zde plánováno, není zatím vůbec relevantní. Haters jsou i tam, kde je nečekáte, proto není nutné se obávat, není to nic neobvyklého. Možná nyní stojíme u znovuzrození mocné komunikační platformy a to je třeba podchytit. Přece jen si mnoho z nás pamatuje, jak jsme dříve byli skeptičtí k TikToku. Mnoho z nás ho odmítalo a ta samá sociální síť momentálně hýbe světem. Twitter možná právě prochází reinkarnací a k tomu by firmy neměly být lhostejné.