Interní markeťák, nebo marketingová agentura? Praktický rádce pro malé a střední podniky

Bez kvalitního marketingu je prodej v dnešní době téměř nereálný. Možností je ale vícero. Jaká je ta správná volba právě pro vás?

V PLAVEC. Media spolupracujeme především se středními a středně velkými firmami, s nimiž společně rosteme do výšin. Díky tomu máme krásný vhled do interních záležitostí a konkrétních problémů, které podniky obecně řeší. A často to jsou právě marketingové kapacity. Mnohokrát si marketingové aktivity zajišťují po vlastní ose, a to ne zrovna profesionálně nebo se o marketing v těchto firmách starají nedokonale kvalifikovaní interní pracovníci, což je poté znát na výsledcích. Pojďme si proto společně odpovědět na otázku, zda je interní markeťák opravdu nutný, nebo je lepší svou důvěru vložit spíše do kvalitní marketingové agentury. 

Jeden člověk nepokryje veškeré marketingové aktivity

Tohle je třeba si uvědomit. Každý nemůže být specialista na vše. V případě, že do svého týmu přijmete nového kolegu na marketingové oddělení, nemůžete předpokládat a očekávat kompletní pokrytí celého marketingového mixu. Pokud rozjíždíte nový projekt, snažíte se vzkřísit nějaký už zaběhlý nebo chcete prostě jen začít skutečně generovat zisky, marketing pro vás bude znamenat následující

  • Definování strategie a nastavení cílů, od čehož se vše odráží. 
  • Údržba webových stránek či e-shopu, případně jeho celková realizace. 
  • Copywriting neboli textování jak v online prostředí, tak v offline světě.
  • Pravidelná správa sociálních sítí. 
  • Produkce kvalitního a poutavého obsahu formou fotografií, videí a grafik
  • Realizace a optimalizace výkonnostní PPC reklamy.
  • Komunikace s influencery a jejich zasmluvnění…

Může toho být ještě mnohem více a stále je to jedním slovem marketing. Zvládnout to v jednom člověku je v odpovídající kvalitě a intenzitě naprosto nereálné. Nikdo není multifunkční a každý umí něco. Pokud byste tedy rádi budovali svůj marketingový tým interně, budete potřebovat minimálně šest členů týmu:

  • CMO neboli marketingového ředitele či marketingového manažera, který zaštítí strategii, KPIs, dohlédne na plnění plánů a dokáže efektivně řídit marketingový tým.
  • Social media specialistu, který by měl v ideálním případě dokázat zajistit správu sociálních sítích, idea making a efektivně zadávat práci copywriterovi, content creatorovi a k ruce by mu měl/a být asistent/ka marketingu na úkony administrativního charakteru.
  • Šikovného copywritera, který bude psát texty jak pro online, tak pro offline marketing, a to včetně blogových článků či případových studií. Měl by také pravidelně aktualizovat textace na webových stránkách či e-shopu. 
  • Ads specialist je nezbytná pozice pro prodej a generování zisku. Tento klíčový člověk bude nastavovat reklamy na sociálních sítí, Google, Skliku nebo zbožákách, čímž dostane váš produkt mezi vaši cílovou skupinu a zajistí očekávaný dosah vašemu obsahu.
  • Content creator, jakožto pravá ruka social media specialisty. Content creator má na starosti tvorbu obsahu, a to od focení a natáčení až po finální úpravu neboli postprodukci.
  • Asistent/ka marketingu pak zajistí, že vše probíhá, jak má, a pokud je potřeba s něčím pomoci, využije své flexibility a dá věci do pořádku. Může to být komunikace s influencery, administrativní činnost různého charakteru nebo třeba plánování schůzek.

V takovém případě ale musíte mít štěstí na lidi a řádně je zaplatit, jelikož je tento stav i tak velmi nízký. Pokud byste na marketingovou komunikaci chtěli plnohodnotný tým, připravte si přibližně 10-12 volných židlí a full-time platů. Na toto byste si měli vyhradit měsíční rozpočet v celkové výši minimálně středních statisíců. Jestliže cítíte, že je to správný krok, jen do toho. Může vám to přinést ovoce. Je to ale poněkud velké sousto pro většinu firem, se kterými jsme kdy seděli u jednoho stolu…

Druha strana mince (spolupráce s marketingovou agenturou)

Teď si představte, že celý svůj marketing delegujete na někoho zvenčí. Možná je to děsivá myšlenka, ale její realizace se vám může v dobré obrátit. Jak je to možné? 

Marketingové agentury svou pozornost sice dělí mezi více klientů. Jejich kapacity jsou ale mnohem výkonnější, a to především díky kvalifikaci a četnosti členů jejich týmů. Disponují stratégy, fotografy, copywritery, idea makery, marketéry, kameramany, střihači a různými dalšími specialisty, mezi které práci na jednotlivých klientech dělí. Díky tomu připadne každý jednotlivý úkol přesně tomu člověku, který pro to má kapacitu a potřebné znalosti. Nikdy se tedy nestane, že by se tito specialisté setkali s něčím nečekaným a do té doby neznámým nebo by nedokázali najít to nejlepší východisko. 

Jak správně vybrat marketingovou agenturu?

Na tuhle velmi zásadní otázku máme jasnou odpověď – dejte na její historii, práci na stávajících klientech, rychlost a profesionalitu komunikace a podmínky, které vám daná agentura dokáže nabídnout. I agentura vám dokáže vytvořit rozumnou nabídku a přístup “prodlouženého marketingového oddělení”. Pokud tomu tak je, je to znamení, že ve vás nevidí jen velkou bankovku, ale myslí to s vaším projektem vážně. Vše musí ale být 100% transparentní. Měli byste do jediné koruny znát veškeré vaše výdaje, jejich důvod a zároveň i návratnost, která je v marketingovém odvětví nezbytná. Marketingová agentura vám musí primárně vydělávat - ne prodělávat. 

Jak ke klientům přistupujeme my v PLAVEC. Media?

Nejprve si s klientem vyjasníme potřeby a vidinu potenciální spolupráce, následně vše znovu formálně probereme a vyložíme na stůl možnosti, které z naší strany jsou. Poradíme, v čem vidíme potenciál, a kde by bylo třeba podle našich bohatých zkušeností začít. No a pokud si plácneme, okamžitě začínáme tvořit a plnit cíle. S klienty jsme neustále v kontaktu, vždy vše pečlivě vysvětlujeme a odůvodňujeme investice do reklam i ceny našich služeb. To proto, abyste byli v maximálním obraze o tom, co se děje s vašimi financemi a kam váš podnik roste. Opravdu za sebe tedy můžeme říct, že fungujeme jako to pomyslné “prodloužené marketingové oddělení” pro klienta a také zároveň jako solidní dlouhodobý partner, na kterého se klient může vždy spolehnout a také obrátit.

Shrnutí

Pro plnohodnotný a funkční marketingový mix je třeba více odborníků, a ti mnohdy potřebují letitou praxi a pevné a rozhodné vedení se zkušenostmi v marketingu, aby svou práci dokázali správně odvádět. Pro menší a střední podniky je kvůli tomu často interní tým pro reklamní účely nevýhodný, jelikož ho nemá kdo řídit a kontrolovat kam míří dle ověřeného know-how na desítkách či stovkách předchozích případů. Udržet si kvalitní lidi stojí mnoho peněz a jejich kontrola a motivace si žádá nemálo úsilí. Marketingová agentura proto může být efektivním řešením. S externím a dobře řízeným týmem se dokážete vždy domluvit, předat jim vizi vaší značky a získat kvalitní práci s vysokou návratností svých investic. Vybírejte ale pečlivě.